Välinetutustuminen (blogi) osa 2

Tämä kirjoitus on julkaistu alunperin ryhmätyöblogissamme 28.11.2012 osoitteessa https://blogs.aalto.fi/vok5opryhmatyo/2011/11/28/blogin-kaytto-kurssin-tiedottamiseen/ Kirjoituksen tarkoitus oli pohdiskella erilaisia blogin käyttötapoja opetuksessa. Tässä kohtaa jo olin ymmärtänyt kurssitehtävän tietyllä tapaa väärin – ajattelin blogeja yleisesti, en niinkään Aallon omaa blogipalvelua. Tämä “virhe” johtui mielestäni todennäköisesti siitä, että olen blogannut niin kauan – yli kymmenen vuotta – ja käyttänyt lukuisia erilaisia blogipalveluita. Niinpä en vain tullut ajatelleeksi tehtävää juuri Aalto-blogipalveluun kiinnittyvänä, vaan blogejen käyttöä yleisesti opetuksessa – mitä tahansa blogipalvelua hyväksi käyttäen. Havahduin tähän virheeseeni vasta tehtävän päätyttyä. Virhettä “pehmensi” tavallaan tämän Aallon blogipalvelun tekniset heikkoudet sekä olematon käytettävyys, koska niihin törmääminen ajoi meidät ryhmänä väkisinkin tutustumaan tähän blogipalveluun syvemmin, kuin kukaan meistä tuskin olisi koskaan toivonut.

Blogin käyttö kurssin tiedottamiseen

Blogi voisi soveltua hyvin kurssin tiedottamiseen – näin ehkä voitaisiin välttyä sähköpostispämmeiltä, ja kurssin tiedot olisivat koostetusti yhdessä paikassa, jonne pääsisi käsiksi mistä vain. Yksi esimerkki tällaisesta on Berkeleyn yliopiston Information Schoolin Jenna Burrellin blogi Qualitative Research Methods -kurssilla.

Blogin käyttö tähän tarkoitukseen on sikäli myös oivallista, että blogissa on mielestäni melko helppo (ei, en nyt puhu tästä Aallon tarjoamasta blogista, ystävät hyvät, vaan aiemmin käyttämistäni blogipalveluista kuten www.blogger.com tai wordpress.com julkinen versio) säätää erilaisia oikeuksia, esim. kaikki voivat nähdä blogin, rekisteröityneet käyttäjät voivat kommentoida, ketkä taasen voivat luoda uusia postauksia.

Jenna Burrellkin näyttää tehneen näin: hän yksin näyttäisi voivan kirjoittaa; kaikki (minäkin, täysin ulkopuolinen) voin lukea kurssin postaukset; osa kurssimateriaaleista joihin on linkit blogissa vaativat sisäänkirjautumisen (eli ne ovat ilmeisesti jaossa kurssilla mukana oleville). Burrell ei ole mahdollistanut postauksien kommentteja – tai sitten ne näkyvät vain sisäänkirjautuneille.

Olen itse ajatellut käyttää blogia ensi keväänä kurssillani mahdollisesti joko tiedottamiseen tai sitten todennäköisemmin kurssin aikana tehtävien tehtävien suorittamiseen: laitan esimerkiksi analysointitehtävän blogipostauksena ja opiskelijat tekevät analyysinsa kommentteina.

Tiedottamisessa valitsisin kyllä kommentointimahdollisuuden opiskelijoille, niin etteivät ainakaan kaikki kysyisi samoja kysymyksiä, vaan blogin tiedotuspostaukset ja kommentit ja kommentin kommentit toimisivat myös – toivottavasti – FAQ -osastona.

Tiedotus- ja tehtävä-blogit olisivat varmaankin erilliset – mutta kaksi blogia on kyllä jo vähän liikaa yhdellä kurssilla. Eli blogin käyttötapa tulisi olemaan joko tai, ei molemmat.