Tiedevuosi 2010

Hesarin D-osa esitteli tiistaina 4.1.2011 vuoden 2010 suurimpia tiedeuutisia. Koko (ihmis)lajin määritelmä uhkaa mennä uusiksi, kun kannamme geenejä neandertalilaisista. Geeniteknologia paljastaa uusia asioita. Tiede 1/2011 kertoi myös siitä, että toiset neandertalilaisiin liittyvät havainnot ovat olleet liiankin pitkälle menevää hakuammuntaa. Tutkimukset eri lähtökohdista eri tutkijoiden tekeminä antavat vaihtelua, minkä perusteella “oikeaa” todellisuutta voidaan tieteen metodein lähestyä.

Samana tiistaina pöydällä oli auki myös Stockmannin kanta-asiakaslehti. “Valkee-kirkasvalokuulokkeet. Uusi kliinisesti testattu laite kaamosmasennuksen oireiden hoitoon. Annostelee hoitavan valon korvakäytävien kautta lyhyintä reittiä suoraan aivoiihin, joten jo kahden minuutin päivittäinen käyttö riittää. 148 euroa (norm. 185 euroa).” Yrityksen tausta on Oulun yliopistossa. Www-sivulla on linkit lehtijuttuihin ja mm. Lääkärilehden arvioon tuotteesta. Tietyllä tapaa mainonta tukee tieteellistä maailmankuvaa: antakaa kaikkien tutkia ja epäillä. Kenties se valo korvassa sittenkin auttaa masennukseen… Mainonnassahan on kyse vain ujuttaa ajatuksia asiakkaille – vaikka väite osoitettaisiin myöhemmin vääräksi, asiakkaalle jää mielikuva tuotteen hyvyydestä. “Sittenkin.”