Teemojen ja Epic:ien löytäminen

Meillä on visio sähköisestä ostoslistasta, mikä on seuraava askel?

Lähdimme pilkkomaan sähköinen ostoslista –visiota pienempiin osiin käyttäjätarinoiden avulla kahdessa workshopissa. Käyttäjätarina kuvaa yksittäisen toiminnallisuuden tietyn käyttäjäroolin näkökulmasta. Käytimme tarinan rakenteena seuraavaa: <roolissa> haluan <vaatimus>, koska <perustelu>, esimerkiksi Ylläpitäjänä haluan lisätä tuotteen lukumäärän listalle, koska perheessä tarvitaan monta kappaletta samaa tuotetta, eikä ostosten tekijä aina muista kaupassa oikeaa määrää. Ensin kartoitettiin laajempia teemoja, joiden alta löytyy useita käyttäjätarinoita. Käyttäjätarinoita kuvataan aluksi yleisellä tasolla, jolloin tarinaa kutsutaan epiciksi, ”eeppiseksi tarinaksi”. Epicit puolestaan puretaan yksityiskohtaisempiin käyttäjätarinoihin niiden prioriteetin mukaan tärkeysjärjestyksessä.

Sähköisen ostoslistan teemoja ovat :

  • selainkäyttöiset ylläpitotoiminnot
  • ostosten tekijän kännykkäkäyttöliittymä
  • kännykkäkäyttöiset ylläpitotoiminnot
  • tuotteiden automaattinen käsittely.

Teemat hahmottuivat käyttäjille lisäarvoa tuottavista lähtökohdista teknisten ratkaisujen sijaan. Tärkeimmät toiminnot löytyivät selainkäyttöisistä ylläpitotoiminnoista, ja aloitimme näin ollen niihin liittyvien tarpeiden kuvaamisesta. Listan kärkeen nousivat tuotteen lisääminen ja poistaminen sekä tuotteen lukumäärän lisääminen listalle. Tässä vaiheessa muun muassa sopivien kauppojen löytäminen sijainnin ja hintatietojen avulla sekä opastus oikeiden tuotteiden luokse kaupassa jätettiin prioriteettilistan häntäpäähän. Nämä toiminnot on tässä vaiheessa kuvattu epic-tasolla, ja niitä tarkennetaan, kun niiden toteutus lähestyy. Kuvaukset ja prioriteettijärjestys käytiin läpi asiakkaan kanssa. Tällöin huomasimme, että kännykkätoiminnoista ostoslistan katselu oli syytä nostaa korkeammalle prioriteeteissa, koska ostosten tekijällä on aina kännykkä mukana taskussa, ja hän koki hyödylliseksi sen, että ostoslistaa voi katsella suoraan kännykästä.

Seuraava askel on arvioida kuvattujen toiminnallisuuksien työmääriä ja palata tämän jälkeen priorisointiin asiakkaan kanssa. Jos jonkin korkealle priorisoidun toiminnallisuuden toteutus on työmäärältään suuri ja näin ollen arvokas,  Product Owner voi pohtia uudelleen sen toteuttamista suhteessa käytettävissä olevaan budjettiin.