Ryhmätyötehtävän välihyppy: materiaalinetsintää siivitettynä blogisadattelulla

Intouduin välinetutustumisten aikaan myös miettimään, mistä oikein voisi löytää ajankohtaista tietoa nettityökalujen uusimmista uutuuksista opetuksessa. Muistin erään aiheeseen liittyvän seminaarin, johon olin aiemmin törmännyt ja johon olisin oikeastaan halunnut osallistua, jos aikaa vain olisi ollut. Ilokseni kyseisen seminaarin materiaalit olivatkin vapaasti saatavilla jo pidetyn seminaarin sivuilla. Niinpä päätin tehdä niistä blogikirjoituksen; se on julkaistu ryhmäblogissamme alunperin osoitteessa https://blogs.aalto.fi/vok5opryhmatyo/2011/12/13/verkkoja-kokemassa-seminaarin-satoa/. Sen kirjoituksen aikana kävi ilmi lisää armaan blogipalvelumme ongelmia, mikä aiheutti melko suuren määrän sopimatonta kielenkäyttöä allekirjoittaneessa (sensuroitu kirjoituksesta). Mutta lisäksi sain tietää, että yksi ryhmämme jäsenistä – Sanna – olikin aiempana vuonna osallistunut samaiseen seminaariin ja kehui sitä oikein hyväksi. Olin siis tehnyt hyvän löydön! Lisäksi kävi toisaalta ilmi että toinenkin ryhmämme jäsen – Timo – oli pähkäillyt samaa ongelmaa kuin minä: mistä löytäisi ajankohtaista, luotettavaa tietoa itselle uudesta aiheesta. Oli tavallaan helpottavaa kuulla, etten ollut yksin näiden ongelmien kanssa.

Verkkoja kokemassa -seminaarin satoa

(Jaaha. Uusi yritys.Tällä kertaa muistan kopioida kirjoituksen leikepöydälle ennen kuin yritän sen julkaisemista. Tämä Aallon blogipalvelu on kyllä TÄYSIN SUSI.)

Eli: Suunnittelin syksyllä osallistumista opetuksen uusia teknologioita käsittelevään Verkkoja kokemassa 2011 -seminaariin, mutta se jäi ajan puutteessa tekemättä.

Seminaari tuli mieleeni tätä kurssia käydessä, ja ajattelin lähteä liikkeelle sen ohjelmasta. Iloni olikin suuri kun osa seminaarin materiaaleista olikin vapaasti jaossa seminaarin sivuilla. Näistä erityisesti Eric Roussellen ePortfolio – Mitä maailmalla tapahtuu? (ePortfolioiden peruskatsaus + muutama kiintoisa linkki lopussa) sekä Erno Lehtisen Opettajan haasteet ja osaaminen muuttuvien teknologioiden keskellä joka käsitteli uusien tekniikoiden käyttöön liittyviä haasteita, olivat mielestäni antoisia. Myös ohjeet facebookin käyttöön opettamisessa voivat auttaa alkuun, vaikka facebookin käyttö tähän tarkoitukseen voikin jakaa opiskelijoiden mielipiteet ja ohjeet vanhenevat auttamatta yhtä nopeasti kuin fb muuttaa asetuksiaan ja oletuksiaan (ks. esim. viimeisimmät 11 uutta säätöä yksityisyydenhallintaan) , joten varpaillaan kannattaa olla, jos sen alustakseen valitsee.