Oppimispäiväkirja: toinen luento

Toinen luento oli harvinaisen laaja sisältäen peräti 81 luentokalvoa. Onneksi suurin osa luennon asioista oli jo entuudestaan tuttuja fysiologian kurssilta. Uutta asiaa luennolla oli lähinnä aivoihin ja aivojen anatomiaan liittyen (fysiologian kurssilla ei aivoja käyty sen tarkemmin läpi). Vanhaa ja tuttua asiaa oli hermoston osien luokittelu ja solutason rakenteet, kuten neuroni ja solukalvo pumppuineen ja kanavineen. Myöskin aktiopotentiaalin synty ja eteneminen olivat tuttuja aikaisemmin. Mainittakoon, että solukalvojänniteen käsittely oli hieman insinöörimäisempi kuin esimerkiksi fysiologian kurssilla, mikä on tietenkin hyvä asia. Plussaa on myös, että tämä Nernstin yhtälö vielä ilmeisesti johdetaan laskuharjoituksissa. Näin fyysikkona toivoisinkin kurssilla hieman matemaattisempaa ja insinöörimäisempää lähestymistapaa asioihin, mutta en tiedä kuinka se sitten palvelee muita kurssin kävijöitä. Mielestäni nämä tutut asiat tulivat hyvänä kertauksena.

Luennolla tuli paljon uuttakin asiaa liittyen aivojen anatomiaan ja aivojen osiin ja niiden merkityksiin. Opeteltavaksi tuli hurja määrä aivojen anatomisia osia ja niiden nimiä niin suomeksi, englanniksi, kuin latinaksi. Kirjoittaja on huono opettelemaan asioita ulkoa, mutta ei auta kuin tarttua härkää sarvista. Onneksi tässä on apuna Internet ja Google. Youtubestakin näköjään löytyy videoita aivojen anatomiaan ja toimintaan liittyen, kuten http://www.youtube.com/watch?v=HVGlfcP3ATI ja Kalifornian yliopiston opetusvideo http://www.youtube.com/watch?v=I5ao8mvMeFE.  Ilman sanastoa ja aivojen anatomian tietoa, kun on huono lukea mitään tekstiä aivojen toimintaan liittyen. Myöskin anatomian suuntaa ja osien keskinäistä järjestystä olevat sanat ja leikesuunnat on syytä opetella (tuli opeteltua fysiologian kurssilla, mutta kerennyt jo unohtumaan).

Täytenä yllätyksenä tuli se, että pikkuaivoissa on yhtä paljon soluja kuin isoaivokuorella. Luulisi, että sillä olisi suurempi rooli tämän takia, kuin pelkästään liikkeiden hienosäätely, koordinaatio ja motorinen oppiminen.

Aivokuoren kerros- ja pylväsrakenteen olisi voinut käydä hieman tarkemmin luennolla läpi. Itselläni jäi ainakin hieman hahmottamisongelmia näiden suhteen.