Mitä IT voi oppia pikaruokateollisuudesta

Kuvittele käveleväsi lämpimänä kesäiltana, hieman nälkäisenä, lähimpään mieliketjusi pikaruokaravintolaan. Astelet tiskin ääreen, ja vilkaiset tiskin yläpuolella kirkkaana loistavaa ruokalistaa. Näet ruokalistan, joka on jäsennelty hampurilaisen ainesosien toimittajan ja hampurilaisten valmistuksessa käytettyjen työvälineiden mukaisesti. Tämä on edelleen tätä päivää IT:ssä.

Osana IT-maailman siirtymistä palvelukeskeisemmäksi sekä teknisiltä ratkaisuiltaan, arkitehtuuriltaan että filosofialtaan on noussut keskeiseksi kysymykseksi se, missä muodossa IT esitetään asiakkaalle ja loppukäyttäjälle. Poissa ovat ajat, jolloin IT (tai ehkä paremmin kutsuttuna ATK) voitiin määritellä kokoelmana isompia ja pienempiä laatikoita, joissa oli paljon vilkkuvia valoja ja johtoja. Laitteisto- ja tekniikkakeskeisyyden on korvannut 2010-luvun IT:ssä teknologian mahdollistamien ratkaisujen paketointi osakokonaisuuksiksi, jotka ratkaisevat yhden tai useamman asiakkaan tarpeen, eli palveluiksi.

Organisaatiossa, joka tuottaa enemmän kuin yhtä palvelua, on tarve esittää näiden osakokonaisuuksien joukko jollain mielekkäällä tavalla asiakkaalle ja loppukäyttäjälle. De facto -ratkaisuksi tähän on muodostumassa palveluluettelon konsepti. Sille ominaista on

  1. palvelujen taustalla toimivan teknologian ja palvelun tuottamiseen liittyvien pienempien kokonaisuuksien häivyttäminen näkyvistä
  2. eriluonteisten palvelujen esittäminen yhtenäisellä ja käyttäjää puhuttelevalla tavalla
  3. palvelujen kuvailu ja jäsentäminen asiakkaan tarpeiden lähtökohdista, ei teknologisista tai tuottavan organisaation omista lähtökohdista

Aalto-yliopiston IT-palveluiden palveluluettelo on tämän periaatteen mukaan rakennettu näyteikkuna yliopiston IT-palveluiden maailmaan. Luetteloon on odotettavissa uusia mielenkiintoisia ominaisuuksia tämän kevään aikana.

Tavoitteemme on luoda palveluluettelostamme ruokalista, joka esittää kaikki käytettävissäsi olevat vaihtoehdot yksinkertaisessa mutta veden kielelle nostattavassa muodossa, ja varmistaa, että tilauksesi sujuu nopeasti ja onnistuneesti.

Pikaruokateollisuus keksi tämän jo vuosikymmeniä sitten, ja IT:n on aika seurata perässä.

Kirjoittaja on kehityspäällikkö, joka pitää pikaruoasta.