Luento 29.11.2012

Seitsemännen asiantuntijaluennon meille piti Veli-Pekka Lehto Helsingin yliopistosta ja luennon aiheena oli yhdistelmä-DNA-tekniikat. Heti luennon aluksi näytettiin pitkä lista luennolla käsiteltävistä asioista. Lista säikäytti pituudellaan ja aiheillaan, sillä en ensisilmäyksellä tunnistanut montaakaan aihetta. Tiistaisen DNA:ta käsittelevän luennon väliin jääminen ei mitenkään auttanut asiaa ja muutenkin DNA-tekniikoiden esitiedot ovat itselläni hyvin vähissä.

Onneksi luento aloitettiin kuitenkin niin perusasioista, että DNA:n rakenne palasi mieleen melko hyvin. Mielenkiinto kasvoikin paljon, kun muisti kuinka mielenkiinoisia asioita DNA ja DNA-tekniikat olivatkaan, kun niistä joskus lukiossa luki. Kertauksesta minulle tuli uutena asiana se, että DNA:n emäspareilla C-G emäsparin välinen sidos on voimakkaampi kuin A-T emäsparin.

Kertauksen jälkeen aloimme käsitellä yhdistelmä-DNA-tekniikoita. Lehto kertoi heti alkuun, että osa tekniikoista on jo vanhentunut, mutta ne olisi silti hyvä osata ja käydä läpi DNA:n rakenteen takia. Tekniikoita oli niin paljon ja aikaa niin vähän, että asiat käytiin hyvin nopeasti läpi, heti juosten seuraavaan asiaan. Esimerkit jäivät hyvin vähäisiksi, mikä oli harmi, sillä juuri ne avasivat asioita lisää ja lisäsivät mielenkiintoa. DNA fingerprintingistä annettu esimerkki rikosten ratkaisemiseen oli mielenkiintoinen, kuten tieto siitä kuinka tarkkaa tunnistus DNA:n avulla voi olla. Uudet tekniikat vaikuttivat myös mielenkiintoisilta, mutta niitä ymmärtääkseen ainakin minun pitää kerrata viel paljon lisää. Erityisesti DNA computing, jossa DNA molekyylit suorittavat rinnakkaislaskentaa ja DNA:lla piirrettävät kuviot ja 3D mallinnukset olivat hyvin kiinnostavia. DNA:lla piirretyt kuviot olivat hauska lisä luennon loppuun.

Luennosta jäi eniten mieleen monet mielenkiintoiset asiat, joita en kuitenkaan vielä oppinut ja ymmärtänyt. Juuri nämä DNA-tekniikoihin liittyvät asiat kuitenkin kiinnostavat minua ja näitä haluan osata. Taidankin ottaa lukiokirjan uudestaan käteen, kerrata asiat ja lukea luentokalvot vielä kertaalleen läpi.