Käyttäjäpersoonat herättävät käyttäjät eloon

Palvelun käyttäjät ovat todellisia ihmisiä ominaisuuksineen, tavoitteineen ja tarpeineen. Toimiva ja tehokas palvelu suunnitellaan todellisten käyttäjien näkökulmasta, ja tässä apuna toimivat käyttäjäpersoonat. Käyttäjäpersoona on esimerkki kuvitteellisesta käyttäjästä, joka on tavalla tai toisella tekemisissä palvelun kanssa. Näihin personiin liitämme sitä tietoa, jota meillä on käyttäjistä. Käyttäjäpersoonat eroavat perinteisemmästä tavasta kuvata käyttäjiä tietyn roolin edustajana kuten vaikkapa virkailija tai pääkäyttäjä. Persoona on yksittäinen esimerkki käyttäjäroolin edustajasta; hän ei ole keskiarvo, vaan todellisen kaltainen persoona.

Käyttäjäpersoonat herättävät käyttäjät eloon kehittäjien mielissä. Hyvä käyttäjäpersoona on kuvaava sekä sanallisesti että visuaalisesti, ja valokuva auttaakin persoonan elävöittämisessä. Jokaisella palvelun kehittäjällä on mielessä jonkinlainen kuva tyypillisestä käyttäjästä, mutta mielikuvat voivat vaihdella henkilön mukaan. Käyttäjäpersoonat auttavat yhteisen näkökulman luomisessa, ja näin ollen koko ryhmälle syntyy selkeä mielikuva siitä, minkälaiselle käyttäjälle palvelua tehdään. Käyttäjäpersoonat ovat yksi työkalu hyvän kokonaisnäkemyksen saavuttamiseksi.

Sähköisen ostoslistan tapauksesta löysimme seuraavanlaisia käyttäjäpersoonia:

Nimi: Maija
Ikä: 40 v
Koulutus: Tekniikan tohtori
Ammatti: Tutkija
Asuu: Espoossa rivitalossa, josta on noin kolmen kilometrin matka lähimpään ostoskeskukseen
Perhe: Aviomies, poika Joonas 12-v ja tytär Johanna 9-v
Mitä tekee: Perheen äitinä pitää huolta siitä, että perhe syö ekologisesti ja terveellisesti. Käy myös usein kaupassa, vaikka myös Joonas ja Mikko osallistuvat ostosten tekemiseen.
Arvostaa: Ekologisuutta, vapaa-aikaa perheen ja harrastusten parissa
Tavoittelee: Professorin paikkaa, lisää laatuaikaa harrastustensa ja perheensä kanssa

Nimi: Mikko
Ikä:
41 v
Koulutus:
Tekniikan tohtoriAmmatti: Tutkija VTT:llä
Mitä tekee:
Käy silloin tällöin kaupassa Maijan ohjeiden mukaan. Mikko haluaa suoritutua ostoksista mahdollisimman nopeasti, eikä hän ole kiinnostunut shoppailusta. Hän perustaa ostoskäyttäytymisensä faktoille kuten kauppamatkan minimoininen ja ostosten edullisuus.
Arvostaa:
Vapaa-aikaa perheen sekä lenkkeily- ja pienoisrautatieharrastusten parissa. Välillä Mikko tarvitsee aikaa tutkimustyöhön myös illalla kotona.
Tavoittelee: Paikkaa kansainvälisessä tutkijaryhmässä ja lisää aikaa pienoisrautatieharrastukselle.

Nimi: Joonas
Ikä: 12 v
Koulutus: koululainen
Mitä tekee: Käy välillä kaupassa Maija-äidin kanssa ja esittää toivomuksia illallisista sekä välipaloista.
Arvostaa: Jääkiekkoa ja äidin laittamaa hyvää ruokaa. Urheilijana terveellinen ruokavalio on Joonakselle tärkeä.
Tavoittelee: Paikkaa C-junioreiden SM-sarjassa, haluaa olla cool ja suosittu koulu- sekä jääkiekkokavereiden keskuudessa.

Sähköisen ostoslistan kehityksessä käyttäjäpersoonat ovat apuna vastatessa kysymyksiin kuten ”Tarvitseeko Maija tätä toimintoa?” tai ”Miten Mikko löytää helpoiten lähimpään kauppaan?”.

Minkälaisia käyttäjäpersoonia Sinun ideaasi voisi liittyä?