Irtiottoja luennoille!

Tulipa eilen pidettyä taasen yksi luento pikaisella varoitusajalla. Jälkikäteen jäi paino sanalle “pidettyä”.

Hallitun irtioton mahdollisuuksia oli muutama. Tehtävänä oli osoittaa lineaarisen ja logaritmisen (dB) asteikon eroja. Otin esiin Matlabin ja pyysin opiskelijoita antamaan suotimen impulssivasteen arvoja. Pienen taivuttelun jälkeen sieltä tuli h = [1 0 0 1], joka oli aika otollinen esittelemään näitä eroavaisuuksia. Oli selkeitä vaimennuksen nollakohtia, oli maksimiarvon skaalaus ykköseksi. Mutta entäpä… entäpä jos sieltä oikeasti olisi tullut h = [4 3 44 202 3 -2.2 3 1 0.001 22]. Se täyttäisi kaikki vaatimukset LTI-suotimen impulssivasteeksi. Sieltä sitä saisikin tulkittavaa. Ja se olisi jonkun opiskelijan luoma suodin – ei tosin ehkä teoskynnystä ylittävä. Sillä varmaan olisi kuitenkin saanut temmattua keskustelua aivan uusille poluille. Miksi tämä toimi? Mitä tämä tarkoitti?

Suomen kielen lehtori Sanni Heinzmann ilmaisi asiansa passiiviselle luentoyleisölle kandiseminaarissa: “Me voidaan tehdä tästä kaikille tylsää tai kaikille hauskaa.” Ja se kuulemma riitti.

PS. Lataa Octave-ohjelmisto osoitteesta octave.sourceforge.net ja syötä rivit

h = [4 3 44 202 3 -2.2 3 1 0.001 22];

freqz(h,1);