Ei kysyvä tieltä eksy

Kurssin edellisessä webinaarissa tuli pyyntö saada henkilökohtaista tukea kurssin tehtävien tekemiseen. Ehdotin Doodlessa aikoja, joista lupasin toteuttaa kaksi siten, että kaikilla kurssilaisilla olisi mahdollisuus osallistua. Ohjaustapaamiset pidettiin tällä viikolla. Lähitapaamisessa oli mukana 2 osallistujaa ja online-tapaamisessa Adobe Connectin välityksellä yksi.

Tapaamisten keskusteluaiheet vaihtelivat tutkinnonuudistuksesta blogiteknisiin yksityiskohtiin eli kaikenlaista poristiin kurssin tehtävistä ja opetuksen kehittämisestä. Opiskeluun käytettävän ajan määrä ja hallinta oli myös yksi pohdinnan kohde. Joskus kun yllättää virus (ihmiseen tarttuva) ja joskus taas työn määrä suhteessa vuorokaudesta löytyviin tunteihin. Onneksi tällaisella blended learning -tyyppisellä kurssilla on jouston mahdollisuudet otettu huomioon.

Ajan käyttö tuntuu olevan tämän ajan kuumimpia haasteita. Miten löytää oma tasapaino? Opiskelussa tärkeintä olisi yritys pitää kiinni säännöllisyydestä: vähintäänkin olisi hyvä tarkistaa usein, missä kurssilla mennään ja mitä pitäisi olla työn alla. Ja sitten kalenteriin varauksia, että työt etenisivät vaikka vain puolituntisen verran kerrallaan eteenpäin. Vähitellen ja osasista se kokonaisuus muotoutuu. Tällä kurssilla myös merkitään muistiin, kuinka paljon kuhunkin tehtävään tuli käytettyä aikaa.

Jos tehtävään ei saa otetta, tai ajan käyttö ei ole ihan mennyt suunnitelmien mukaan, on kurssilla onneksi mahdollisuus kysellä Optiman Vapaan sanan paikka -keskustelupalstalla kaikesta mahdollisesta. Sitä voisi käyttää enemmänkin hyödyksi.

Olin oikein tyytyväinen, että ylimääräistä ohjausta kysyttiin, ja sellaista oli myös mahdollista järjestää. Urbaani legenda kertoo, että joskus tehtävä on jäänyt tekemättä, kun tehtävänannossa on ollut jotain epäselvää, ja opettaja kuulee siitä vasta, kun alkaa olla jo liian myöhäistä 😉