aika käytössä

Kurssi kulkee ja kurssiblogi junnaa paikoillaan. Kaksi viikkoa edellisestä blogimerkinnästä. Eihän sen näin pitänyt mennä, mihin kaikki aika katoaa? Kiire on monipuolinen tekosyy asioiden tekemättömyyteen mutta useinhan kyse on omista valinnoista ja ennakkoluuloista. Flunssat ja työmatkat, muut mukakiireisemmät tehtävät tai liika kilttiys (varsinkin näin joulun alla on vaikea sanoa ei…) pistävät aina aikataulun koetukselle. Aikataulun tekeminen itselle on tietysti hyvä tapa saada tehtäviä tehdyksi, usein opettaja tosin tekeekin aikatauluja muille kuin itselleen (ainakin minä näytän tehneen juuri niin). Sain vihdoin viime viikolla tehtyä itselleni aikataulun loppuvuodelle. Aikataulun, jossa mitoitin omien työtehtävien työmäärää sekä sovittujen tapaamisten ja niihin menevän valmistelun määrää: ehkä tämänkin olisi voinut tehdä hieman aiemmin. Loppuvuoden tunnit tuntuvat äkkiä käyvän vähiin.

Ajankäyttö, niin opiskelijan kuin opettajankin, on asia, johon onkin kurssin kuluessa kiinnitettävä huomiota. Kun kurssia suunnitellaan, määritellään kurssin mitoitus (1 opintopiste on n. 27 työtuntia) eli se aika, joka opiskelijan pitäisi kurssiasioiden ajatteluun ja tehtäviin kurssin kuluessa käyttää. Opettajan ajankäyttöä puolestaan onkin hankalampi lähteä laskemaan. Palkanmaksajan mielestä kurssiin kuluva aika on yhtä kuin luentoihin kuluva aika ja joissakin tapauksissa muutaman tunnin valmisteluaika/luento. Entä se aika, jonka opettaja käyttää esimerkiksi uuden verkkovälineen käytön opetteluun ja verkkomateriaalin laatimiseen? Entä aika, jonka opettaja vastailee opiskelijoiden kysymyksiin? Aika, joka menee katkeilevan verkkoyhteyden tai kaatuneen järjestelmän kanssa tuskailuun? Aika, joka kuluu muiden yllätysten ratkomiseen? Aika, jolloin palaudutaan edellisistä koettelemuksista ennen uusia haasteita?

Käytämmekö me aikaa vai käyttääkö aika meitä?