Ruotsissa on Suomea toimivampi suojelualueiden verkosto?

Ruotsissa ympäristönsuojeluviranomainen päättää kansallispuistojen hallinnasta ja ehdottaa uusien puistojen perustamista. Suositukset ja ohjeet vaihtelevat puistoittain, mutta yleisesti on kiellettyä häiritä tai tuhota mitään. Ruotsin ympäristölainsäädäntö vuodelta 1998 on vahvistanut suojelualueiden asemaa. Nykyään lääninhallituksen lisäksi myös kunnat voivat muodostaa luonnonsuojelualueita. Tämä puolestaan lisää yksityisten henkilöiden osallistumista ja lisää tietoutta. Suojeltujen alueiden verkostoon vaikuttaa vahvasti kansainvälisyys, esimerkiksi Natura 2000 käsittää 70% suojelualueista.

Valtion maille perustetut Suomen luonnonsuojelualueet, erämaat ja retkeilyalueet ovat osa koko maailman suojelualueiden verkostoa. Lähes kaikki nämä alueet maassamme kuuluvat Euroopan unionin Natura 2000 -verkostoon.Luonnonsuojelua edistetään sopimuksilla ja yhteistyöllä yli suojelualueiden ja valtioiden rajojen. Monissa hankkeissa on mukana sekä viranomaisia, tutkijoita että yhdistyksiä ja yksityisiä ihmisiä.

Ruotsin luonnonsuojeluseura on voittoa tavoittelematon ympäristöjärjestö. Se levittää tietoa, kartoittaa ympäristöuhkia, ehdotettaa ratkaisuja ja vaikuttaa poliitikkoihin ja viranomaisiin niin Ruotsin sisäisesti että kansainvälisesti. Yhteistyötä tehdään 40 kansainvälisen organisaation kanssa ja lisäksi osallistutaan verkostoihin maailmanlaajuisesti sekä EU:n sisäisiin verkostoihin. Se vaikuttaa lakisäädöksiin, järjestävä seminaareja, keskusteluja ja konferensseja. Ruotsin luonnonsuojelujärjestöllä on yli 200 000 jäsentä

Suomen luonnonsuojeluliitto on voittoa tuottamaton kansalaisjärjestö.Suomen luonnonsuojeluliitto lisää toiminnallaan ymmärrystä siitä, että luonnon keskeisten elementtien ja toimintojen suojelu on välttämätöntä ja pitkällä tähtäimellä myös ihmisen suojelua. Suomen luonnonsuojeluliitto tekee yhteistyötä Venäjän, Ruotsin ja Viron ympäristöjärjestöjen kanssa, tavoitteenaan edistää luonnonsuojelua Suomen lähialueilla. Toimintaa myös Madagaskarilla. Sillä on yli 28 000 jäsentä.

Suomi ja Ruotsi kuuluvat molemmat osaksi Natura 2000 -verkostoa. Euroopan unioni pyrkii pysäyttämään luonnon monimuotoisuuden katoamisen alueellaan. Yksi tärkeimmistä keinoista päästä tavoitteeseen on Natura 2000 -verkosto. Yksi maailman suurimmista koordinoiduista suojelualueiden verkostoista. Suomessa Natura 2000-verkosto kattaa viisi miljoonaa hehtaarin kokoisen alueen ja Ruotsissa seitsemän miljoonan hehtaarin kokoisen alueen.

Itse kysymykseen ei mielestäni löydy mitään selkeää vastausta. Paljon löytyy yhtäläisyyksiä molemmista ja kummatkin työskentelevät isosti EU:n kautta ympäristöasioiden edistämiseksi. Tästä on esimerkkinä juuri Natura 2000, johon kumpikin kuuluu. Molemmista löytyi hyvää ja myös kehitettävää.

Posted by Heini Vuorelma

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.