Viikkotehtävä 3 – Referenssejä

Kuten jokaisen suunnittelutehtävän parissa, olen kurssin alusta asti pohtinut kaikkiin kolmeen kategoriaan kuuluvia referenssikohteita yrittäessäni hahmottaa asioita, joista voisin saada tarttumapintaa suunnittelutyöhön. Osaa omista referensseistäni käsittelin myös edellisessä blogipostauksessa, johon olin koostanut alustavan ideataulun itseäni kiinnostavista asiheista. Koen, että etenkin tällä kurssilla on hyvin tärkeää tunnustella erilaisia tunnelmia ja teemoja jo suunnittelualuetta valittaessa, sillä suunnittelualue määrittää työtä ja sen mahdollisia tulkintoja hyvin paljon.

Aina suunnittelutyön alussa minulla on oma projektini koko ajan mielessäni ja liitän sen myös tahattomastikin melkein kaikkeen. Siksi myös itse kerään referenssejä yleensä kaikesta kokemastani, vaikka se ei nopealla katsauksella näyttäisi liittyvän käsiteltävään aiheeseen. Ja siksi myös referenssimateriaalin keruu tapahtuu minulla hyvin vaivattomasti. Toki täytyy tiedostaa, että tässä toimintatavassa on riskinä se, että homma leviää täysin käsiin, joten referenssien keruuta pitää pystyä myös rajoittamaan, ymmärtämään milloin on tarpeeksi ja antamaan itsensä myös levätä.

Ensimmäiseksi referensseistä minulle tuli mieleen Jyrkin ensimmäisellä luennolla esiteltyjen muistomerkkien lisäksi kaikki traagisten tapahtumien muistomerkit, joissa olen itse käynyt – esimerkiksi Berliinin holokaustin muistomerkki ja Libeskindin juutalaismuseo. Juutalaismuseossa minua häiritsi liiallinen sattumanvaraisuus symboliikan etsimisessä, mutta rakennuksen tyhjiöt olivat hyvin tunnelmallisia tiloja.

On todella tärkeää tietää, minkälaisia samankaltaisia aiheita käsitteleviä muistomerkkejä on tehty aiemmin, mutta mielestäni lähes yhtä tärkeää on etsiä referenssimateriaalia myös muualta maailmasta, jotta omaan teokseen pystyisi saamaan myös jonkinlaisen oman ja uuden äänen. Uskon, että melkein mikä tahansa ilmiö voi toimia minkä tahansa suunnittelutyön referenssimateriaalina, sillä kaikki asiat maailmassa liittyvät jollakin tavalla aina toisiinsa, ja metaforia ja symboliikkaa voi löytää mistä vain haluaakaan etsiä.

Olen kerännyt paljon erilaisia referenssejä kurssin luennoilta ja myös näyttelyistä, joissa olen lähiaikoina käynyt ja dokumenteista, joita olen viime päivinä katsonut. Voisi kai siis ajatella, että jokainen suunnittelutyö on suunnittelijan elämässä suunnitteluhetkellä tai sitä ennen tapahtuneiden jokseenkin sattumanvaraisten asioiden summa – jos siis sattuu uskomaan sattumanvaraisuuteen.

Kävin Kiasmassa katsomassa Ann Veronica Janssensin näyttelyn, jonka materiaalit olivat minusta kiehtovia. Etenkin Magic mirror -teosten heijastavat särkyneet lasi- tai peilipinnat olivat jotain sellaista, jota voisin itsekin käyttää materiaalina työssäni. Näyttelyä voi käydä katsomassa 13.1.2019 asti.

https://kiasma.fi/nayttelyt/ann-veronica-janssens/

https://www.estherschipper.com/exhibitions/72/

Kiasmassa näin uudestaan aiemminkin ihailemiani myös Anna Reivilän Bond-sarjaan kuuluvia valokuvia osana toista näyttelykokonaisuutta. Anna Reivilän valokuvat maiseman elementtien ympärille sidotuista köysistä eivät ole ainoastaan uskomattoman kauniita, vaan ne myös saavat näkemään nämä elementit täysin eri tavoin kuin tavallisesti. Niissä yhdistyy mielestäni hienosti raskaus ja herkkyys, mikä herättää monenlaisia mielikuvia. Itse voisin yhdistää tämänkaltaisen maataiteen ajatuksen tasolla sisällissodan aikaiseen karsikkotraditioon.

http://helsinkischool.fi/artists/anna-reivila/portfolio/bond/

Olen myös katsonut Yle Areenasta taidehistoriadokumenttisarjaa Kulttuurien juurilla, jonka jakso Värien lumo antoi itseäni kiinnostavia esimerkkejä värien käytöstä Kiasmassa käyyn näyttelyn jälkeen.

https://areena.yle.fi/1-4422284?autoplay=true

Tapaaminen Elkan kanssa ja keskusteleminen referensseistä ja ideoistamme suunnittelutyöhön oli ainakin minulle hyvin antoisaa. Jaoimme toisillemme myös suunnitteluideoitamme, joista ainakin itse sain lisää hyvin relevantteja referenssikohteita Elkalta, ja toivottavasti hän myös minulta. Kerroin tämänhetkisestä kiinnostuksestani maiseman elementtien halkaisua kohtaan ja ajatuksestani tilasta, joka luo yksisuuntaisen näkymän maisemaan metaforana ihmisten yksisuuntaiselle ja omakohtaiselle näkemykselle maailmasta, joka mielestäni liittyy sekä sisällissotaan että nykypäivään.

Maiseman elementtien halkaisemisesta minulle tuli ensimmäisenä mieleen Damien Hirstin formaldehydissä säilötyt halkaistut eläimet. Hirstin teosssarjan Natural History teosten The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living (1991), Isolated Elements Swimming in the Same Direction for the Purpose of Understanding (1991), Mother and Child (Divided) (1993) ja Away from the Flock (1994) nimet viittaavat myös itseäni kiinnostaviin aiheisiin sisällissodan taiteellisessa käsittelyssä. Alle linkkaamani tekstit teoksista ovat mielestäni myös erittäin kiinnostavia. Niissä käsitellään esimerkiksi teosten symboliikkaa ja niiden yksityiskohtien herättämiä mielikuvia sekä Hirstin ajatuksia elämästä ja kuolemasta – esim. “Life’s like this, then it stops”. Myös kuoleman käsitteleminen edes henkilökohtaisella tasolla on mielestäni jokseenkin olennaista suunnitellessa muistomerkkiä näin karmealle tapahtumalle kuin Suomen sisällissota.

Mother and Child (Divided) (1993)

http://damienhirst.com/mother-and-child-divided-1

https://www.tate.org.uk/art/artworks/hirst-mother-and-child-divided-t12751

The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living (1991)

http://damienhirst.com/the-physical-impossibility-of

https://www.tate.org.uk/art/research-publications/the-sublime/luke-white-damien-hirsts-shark-nature-capitalism-and-the-sublime-r1136828

Away from the Flock (1994)

https://www.tate.org.uk/art/artworks/hirst-away-from-the-flock-ar00499

Isolated Elements Swimming in the Same Direction for the Purpose of Understanding (1991)

http://www.damienhirst.com/isolated-elements-swimming-in-2

Sain myös Elkalta hyvän vinkin minulle aiemmin tuntemattomasta RAAAF & Atelier de Lyonin työstä Bunker 599, joka on tehty halkaisella toisen maailmansodan aikainen bunkkeri kahtia ja tekemällä reitti sen läpi. Tämän teon seurauksena tästä paikallisesta monumentista yritetään tehdä UNESCOn maailmanperintökohde.

https://www.dezeen.com/2013/12/11/movie-concrete-bunker-cut-in-half-raaaf-atelier-de-lyon/

Tässä vielä lista, jonka kirjoitin kurssin keskustelualueelle, ja johon olen vielä lisännyt pari juttua.

 

  1. esikuvat,esimerkit ja mallit  
  • Tallinnan kommunismin uhrien muistomerkki

https://www.visitestonia.com/en/victims-of-communism-memorial

  • Peter Eisenman: Euroopan murhattujen juutalaisten muistomerkki

– kriittinen teksti muistomerkistä:

https://www.newyorker.com/culture/richard-brody/the-inadequacy-of-berlins-memorial-to-the-murdered-jews-of-europe

  • Daniel Libeskind: Juutalaismuseo Berliinissä

– piha, tyhjiöt

https://libeskind.com/publishing/jewish-museum-berlin-spirit-of-space/

  • Lappeenrannassa Maan muisti

https://www.joutsenolehti.fi/2018/02/03/ymparistotaideteos-maan-muisti-muistuttaa-historiasta/

  • Ismo Kajander: Turun punavankileirin muistomerkki Kurjenkaivonkentällä

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_punaisten_muistomerkeistä_Suomessa#/media/File:Ismo_Kajander,_Punavankileirin_muistomerkki,_1994.jpg

  • Marja Kanervo: Suomenlinnan vankileirin muistomerkki

 

  1. inspiraation lähteet
  • lanttu- ja perunapellot
  • karsikkopuut
  • kaatuneiden puiden juuret
  • Damien Hirst: Mother and Child Divided
  • Anna Reivilä: Bond
  • Ann Veronica Janssensin näyttely Kiasmassa

– materiaalit, heijastukset ja särkyneet pinnat

  • RAAAF & Atelier de Lyon: Bunker 599

https://www.dezeen.com/2013/12/11/movie-concrete-bunker-cut-in-half-raaaf-atelier-de-lyon/

  • goottilaiskirkkojen lasimaalaukset, esim. Chartresin katedraali

https://en.wikipedia.org/wiki/Chartres_Cathedral#/media/File:Cathédrale_de_Chartres_-_Chapelle_de_Vendôme.JPG

  • RO & AD Architecten: Moses Bridge

https://www.archdaily.com/184921/moses-bridge-road-architecten

https://www.atlasobscura.com/places/moses-bridge-moat-fortress

  • Milton Keynesin puukatedraali

https://scattering-ashes.co.uk/places/scattering-ashes-at-milton-keynes-cathedral-of-trees/

  • Hiroshi Nakamura & NAP: Sayama Forest Chapel

https://www.archdaily.com/794003/sayama-forest-chapel-hiroshi-nakamura-and-nap

 

  1. yleinen teoreettinen ja kriittinen keskustelu, viitekehys
  • sisällissodan muistomerkkipolitiikka sadan vuoden aikana

– muistamisen vapaus

  • nälkä, ruokajonot ja niiden vaikutus ihmiseen
  • epätasa-arvo ennen ja nyt

– ihmisten ymmärrys ja ymmärtämättömyys toisia ihmisiä kohtaan

 

Posted by Raisa

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.