Välinetutustumisen reflektiota

Kurssin toisen lähipäivän korvaavana tehtävänä on reflektoida välinetutustumista ja sen toteuttamista ryhmätyönä ja kirjailla mietteitään tänne blogiin. Ensiksi on todettava, että tehtävä oli kiinnostava. Aallon puitteissa opetuksen tukena käytettäviä tvt-välineitä tuntuu olevan melkoinen liuta ja oli oikein virkistävää tutustua niiden kirjoon. Myös tutustumistapa oli mainio: opettajakollegoiden esittelemänä väline-esittelyissä oli sisäänrakennettuna nimenomaan opettamisen näkökulma. Blogi on toki entuudestaan tuttu, mutta sen soveltaminen opetuskäyttöön on itselleni vielä vierasta. Olikin avartavaa tarkastella blogia ja muitakin välineitä nimenomaan opetuspotentiaalin kautta. Tässä ryhmätyömenetelmä ja opettajakollegoiden kokemukset olivat suureksi avuksi.

Ryhmämme työskenteli tutustumisen kohteena olleiden välineiden välityksellä. Loimme Optimaan keskustelupalstan, jota käytimme kommunikaation alustana. Mielestäni tämä toimi oikein hyvin – keskustelu oli verrattain aktiivista ja Optiman käyttö tuli taas hieman tutummaksi. Optima oli myös oman esittelyni kohde. Jatkossa olisikin kiinnostavaa tutustua tarkemmin myös Moodleen näiden kahden oppimisympäristön samankaltaisuuden vuoksi.

Välinetutustumisessa esiteltyjen teknisten apuvälineiden käytön ydinkysymys piilee mielestäni siinä, kuinka sujuvasti niitä voidaan käyttää opetuksen tukena. Vaikka sähköposti on viestintävälineenä melko kankea, osaavat “kaikki” käyttää sitä. Sähköinen viestintäinfrastruktuuri on rakennettu sen ympärille. Näin itse välineen käyttöön kuluu minimimäärä aikaa ja energiaa. Noppa ja Optima alkavat olla Aallon opiskelijoille tuttuja ja niiden käyttö melko sujuvaa, mutta jo wiki-ympäristön käyttöoikeuksien asettamiseen ja käytön opettelemiseen saa helposti kulumaan tuntikausia. Ja tämä kaikki aika on pois oppimisesta. Onkin kiinnostavaa kuinka uudet tvt-välineet voivat nousta kuin tyhjästä hallitseviksi kommunikaatiomuodoiksi – ja kääntäen, toisten välineiden käyttö saattaa lopahtaa aivan yhtä nopeasti. Opetuksen kehittämisen suhteen olisi tietysti hyvä käyttää niitä tvt-apuvälineitä, joita ihmiset käyttävät muutenkin.

Posted by Tuomas

Uncategorized - 1 Comment

Lupa tehdä toisin

ellei joku jo huomannutkin on verkko opetuskäytössä -kurssilla pyritty tekemään jotakin toisin.
Opettajan roolia on tietoisesti kutistettu ja opettajan tehtävään kuuluvaa kontrollointia on vähennetty. Kurssilla työmenetelmiksi on valittu ryhmän kanssa pohdintaa ja monenlaista ajattelua ja työstämistä vaativia tapoja. Harjoitustehtäviä arvioidaan yhdessä ryhmän kesken ja vain muutamissa tehtävissä arviointi on jätetty ohjaajien harteille, kurssisuorituksena syntyvän portfolion arviointikin syntyy kurssin osallistujan ja ohjaajan yhteistyönä.

Kurssin tuotoksena syntyy siis kurssiportfolio, joka on samalla kooste kurssilla suoritetuista tehtävistä. Kurssiportfoliossa perustellaan eri tehtävissä tehtyjä valintoja (pedagogisesti ja teknisesti) ja arvioidaan omaa toimintaa sekä omaa oppimista kurssilla. Mielenkiinnolla odotan sitä, että pääsen (ja ehdin) perehtymään portfolioihin ja tutustumaan tekemiinne valintoihin.  Toivon, että olette uskaltaneet kokeilla ennakkoluulottomasti ja että olette käyttäneet kurssiin mitoitetut tunnit hyödyksenne uusiin (ja vanhoihinkin) toimintatapoihin tutustuen.

Valmiita (täysin oikeita) vastauksia kurssin tehtäviin ei ole. Tutkittua tietoa tietysti on ja mielipiteitä sekä kokemuksia.  Oman toiminnan kautta kurssilla esiin tulleisiin asioihin ja ilmiöihin onkin yritetty muodostaa mielipiteitä, toimintamalleja sekä tulkintoja. Oma kokemus ja vertaisryhmän jaettu näkemys erilaisten tvt-välineiden ja mallien hyödyntämisestä voi jatkossa ohjata opettajaa tekemään hyviä/oikeita/järkeviä/perusteltuja ratkaisuja tvt:n hyödyntämisestä omassa opetuksessaan.

Paljon parantamisen varaakin kurssilla on: opettajina tekin varmasti tiedätte ettei aikaa ole koskaan liikaa valmistella luentoa tai materiaaleja, tehtävänannot eivät ole yksiselitteisiä (itsensäänselvyydet tarkoittavat eri asioita eri ihmisille), kaikkia arviointikriteerejä ei ole avattu selkokielelle (vrt. itsestäänselvyydet).  Teknisiäkin haasteita kurssin kuluessa on vastaan tullut: niitä tosin tulee vastaan vaikka välineenä olisi kynä. (kuka opettikaan sinulle miten teroitinta käytetään?)

Omaan ajatteluun, reflektointiin ja pohdiskeluun on myös perehdytty ja kannustettu niin itsenäisesti kuin ryhmässäkin.Suuntana on ollut oppimiskeskeinen, kollegiaalinen ja yhteisöllisöllinen aaltolaisuus.
Ja tätä kaikkeahan tarvitaan jokapäiväisessä elämässäkin. Eikö?

Posted by Venla Virtakoivu

Uncategorized - Leave a comment

Ryhmätyön reflektiota

Kakkospäivää korvaavana tehtävänä on pohdiskella ryhmätyötä välinetutustumisen keinona. Täytyy sanoa, että menetelmä oli oivallinen, sillä välineiden luonteeseen kuuluu se, että ne ovat sosiaalisia ja siksi niitä on hyvä myös opiskella sosiaalisesti. Erityisen hyvin opittiin blogien käyttö, koska ryhmällä oli käytössään oma blogi. Samalla tosin opittiin myös ne ongelmat, joita blogeihin voi liittyä – keskeisimpänä pelaaminen käyttölupien kanssa. Aikaa en huomannut pistää ylös, kun se ei ole yleensäkään tapanani. Mutta aikaa tuntui kuluvan, kun laitteiden teknisten ongelmien kanssa tappeli.

Palautetta ryhmässä sai hyvin, mutta parasta on kuitenkin se sympatia, mitä teknisten vaikeuksien kanssa painiva saa. Ihmisparka on niin yksin maailmassa, kun koettaa saada jotain härveliä toimimaan – mutta yhdessä vaikeudet on helpompi voittaa. Enkä puhu yksinomaan teknisestä tuesta, vaan myös henkisestä: ei tunne itseään niin totaalisen typeräksi, kun muut ovat kokeneet samaa.

Ryhmätyön myötä välineisiin pääsi hieman syvemmälle alun seikkailun jälkeen. Mutta en ala vieläkään väittämään, että tuntisin välineet läpikotaisin. Toisaalta se ei ehkä ole tässä tarkoituskaan, vaan ehkä tärkeintä onkin tietoisuus siitä, mitä tarvittaessa saattaisi olla tarjolla. Kokeilin esimerkiksi Preziä, mutta totesin, että eipä se lopulta ole muuta kuin vähän iloisempi Powerpoint. So what’s the point of using it?

Jatkossa aion opiskella blogin mahdollisuuksia hieman syvällisemmin, koska saattaisin tarvita sellaista nykyisessä työssäni.

Posted by Timo

Uncategorized - Leave a comment

Välinetutustumistehtävän pohdintaa

Kurssin ensimmäisenä ryhmätehtävänä oli tutustua Aallon tvt-välineisiin: Optima, Moodle, Adobe Connect, Wiki ja Blogi sekä ylimääräisenä Yammer.

Kolmosryhmässä päätimme olla kokoontumatta fyysisesti, ja käytimme pääosin Optimassa luotua omaa keskustelupalstaa ryhmän sisäiseen viestintään. Jokainen tutustui itsenäisesti omaan välineeseen ja raportoi yhteisessä blogissa. Loppuvaiheessa työstimme yhdessä yhteenvetotaulukon wikissä. Omaan välineeseen (wiki) tuli tutustuttua varsin perusteellisesti, mutta muiden välineet jäivät ehkä turhankin vähäiselle huomiolle. Olisin ehkä kaivannut lisää vuorovaikutusta ryhmän sisällä. Välinetutustumistehtävään käytin ehkä 5-7 tuntia tehokasta omaa aikaa, ja saman verran lisää kun silloin tällöin kävin katsomassa Optiman keskusteupalstaa, ryhmän blogia ja muut aiheeseen liittyvät sivut joista helposti ajautui enemmän tai vähemmän sivuraiteille.

Aluksi tuntui, että eihän tästä ryhmätyöskentelystä tule mitään, koska emme tapaa fyysisesti. Deadlinen lähestyessä tehokkuus kasvoi kuitenkin huimasti, ja saimme yhteenvetotaulukon juuri ajoissa valmiiksi. Kuten sanottu, ryhmän sisällä olisi voinut olla enemmän vuorovaikutusta. Ryhmän muilta jäseniltä sai vähän, mutta positiivista ja kannustavaa palautetta.

Ennen kurssin alkua olen käyttänyt Optimaa, mutta muut välineet olivat uusia. Koen siis oppineeni paljon uutta: ei kovinkaan paljon suuria oivalluksia, mutta Aallossa tuetut ja käytetyt tvt-välineet ovat paljon tutumpia, eikä pahempia teknisiä ongelmia ole tullut vastaan.  Uusista välineistä ainakin wiki ja blogi tuntuvat käyttökelpoisista omiin kursseihin. Moodleen voisin tutustua hieman tarkemmin (Optiman vaihtoehtona). Muuten tuntuu, että välineet ovat teknisessä mielessä jotenkin näpeissä, mutta pedagoginen lisäarvo hieman epämääräisempi.

Posted by Henrik Wallén

Uncategorized - Leave a comment

Joulupa hyvinkin

Nyt mieli kohti Joulua ja ajatukset irti opinnoista ja opetuksesta.
Verkko opetuskäytössä -kurssi viettää joululomaa viikot 52 ja 1.

Jouluiloa

Posted by Venla Virtakoivu

Uncategorized - Leave a comment

aika käytössä

Kurssi kulkee ja kurssiblogi junnaa paikoillaan. Kaksi viikkoa edellisestä blogimerkinnästä. Eihän sen näin pitänyt mennä, mihin kaikki aika katoaa? Kiire on monipuolinen tekosyy asioiden tekemättömyyteen mutta useinhan kyse on omista valinnoista ja ennakkoluuloista. Flunssat ja työmatkat, muut mukakiireisemmät tehtävät tai liika kilttiys (varsinkin näin joulun alla on vaikea sanoa ei…) pistävät aina aikataulun koetukselle. Aikataulun tekeminen itselle on tietysti hyvä tapa saada tehtäviä tehdyksi, usein opettaja tosin tekeekin aikatauluja muille kuin itselleen (ainakin minä näytän tehneen juuri niin). Sain vihdoin viime viikolla tehtyä itselleni aikataulun loppuvuodelle. Aikataulun, jossa mitoitin omien työtehtävien työmäärää sekä sovittujen tapaamisten ja niihin menevän valmistelun määrää: ehkä tämänkin olisi voinut tehdä hieman aiemmin. Loppuvuoden tunnit tuntuvat äkkiä käyvän vähiin.

Ajankäyttö, niin opiskelijan kuin opettajankin, on asia, johon onkin kurssin kuluessa kiinnitettävä huomiota. Kun kurssia suunnitellaan, määritellään kurssin mitoitus (1 opintopiste on n. 27 työtuntia) eli se aika, joka opiskelijan pitäisi kurssiasioiden ajatteluun ja tehtäviin kurssin kuluessa käyttää. Opettajan ajankäyttöä puolestaan onkin hankalampi lähteä laskemaan. Palkanmaksajan mielestä kurssiin kuluva aika on yhtä kuin luentoihin kuluva aika ja joissakin tapauksissa muutaman tunnin valmisteluaika/luento. Entä se aika, jonka opettaja käyttää esimerkiksi uuden verkkovälineen käytön opetteluun ja verkkomateriaalin laatimiseen? Entä aika, jonka opettaja vastailee opiskelijoiden kysymyksiin? Aika, joka menee katkeilevan verkkoyhteyden tai kaatuneen järjestelmän kanssa tuskailuun? Aika, joka kuluu muiden yllätysten ratkomiseen? Aika, jolloin palaudutaan edellisistä koettelemuksista ennen uusia haasteita?

Käytämmekö me aikaa vai käyttääkö aika meitä?

Posted by Venla Virtakoivu

Uncategorized - 4 Comments

Mahdollisuus vs. pakollisuus? Heureka!

Verkko opetuskäytössä -kurssin Optima-työtilassa on käytössä chat, jossa kurssiluotsit Venla ja Minna päivystävät tunnin ajan pari kertaa viikossa tiistaina ja torstaina. Chattaily ei ole toistaiseksi saanut tulta alleen. Chat-ajat eivät ole pakollisia läsnäoloja kurssiohjelmassa eikä niitä ole suoraan kytketty tehtävien tekemiseen. Reaaliaikainen keskustelu- ja ohjausmahdollisuus on siis tarjottu, mutta kukaan ei ole sitä vielä hyödyntänyt.

Emme ole olleet tästä yllättyneitä, koska ilmiö on tuttu monista muistakin yhteyksistä. Se mikä ei ole pakollista tai olennaisena osana suorittamiseen kuuluvaa tehtävää, jää helposti hyödyntämättä ja tekemättä.

Linjakkaan opetuksen malli (constructive alignment)  pyrkii hyödyntämään juuri tätä havaintoa. Sitä syntyy, mitä arvioidaan. Osaamistavoitteita ja työskentelytapoja kurssilla voikin lähteä miettimään arviointikriteereistä käsin.

Jos olisimme pitäneet tärkeänä osaamistavoitteena kurssilla, että opiskelija osaa hyödyntää tarjottua online-ohjausta (Optima-chatissa) oman kehittymisensä hyväksi, olisimme voineet laittaa chat-osallistumisen osaksi jonkin osatehtävän kehittelyä, ja siitä raportoinnin osaksi kurssin portfoliota.

Yksi kurssin tehtävistä on, että pienryhmät raportoivat työskentelynsä etenemisestä. Ryhmät saavat valita raportointitavan. Onkohan tuo chat-mahdollisuus muistettu
yhtenä vaihtoehtona? Chatissa voi saada välitöntä palautetta ja chättäilyhetkestä voi tulla innostava keskustelu niin ryhmän kesken kuin ohjaajienkin kanssa.

Posted by Minna Vänskä

Verkkojen virittäjä ja verkkokalastaja Vipu-tiimistä
Uncategorized - 3 Comments

Pala palalta osa 3: opiskelijan toiminta

Mitä opiskelijalta odotetaan verkko opetuskäytössä -kurssilla:

– etsi vastauksia aktiivisesti. Kysy ja kyseenalaista. Kommentoi, opi muilta.
– ei ole olemassa mallivastauksista: on olemassa kokemuksia, mielipiteitä sekä tutkimustietoa, mutta ei yhtä ainoaa oikeaa tapaa toimia
– kokeilemalla itse tietää enemmän
– ole avoin: laajenna omaa toimintatapaasi: kokeile miten omien ideoiden ja kokemusten jakaminen onnistuu: voisiko kollegoiden kommenteista oppia? Voisitko tehdä yhteistyötä kollegan kanssa?
– pidä tekniikka taustalla: keskity menetelmiin, joita tekniset välineet mahdollistavat
– muista ajatella itse : miten työskentely sujui? mitä voisi tehdä toisin? kuinka omat opiskelijasi tästä suoriutuisivat?  Mitä/millaista oppimista toimintatavan valinnalla kenties tavoitellaan?

Posted by Venla Virtakoivu

Uncategorized - Leave a comment

Mistä aiheista haluaisit lukea kurssiblogista?

Verkko opetuskäytössä -kurssin ekaan lähipäivään osallistuneet saivat kirjata fläpille aiheita, joista lukisivat mielellään blogikirjoituksia.

Toiveiden tynnyrin sisältö näytti tältä (järjestelin toiveita niin, että samantapaiset aiheet ovat peräkkäin):

  • Erilaisia opetuskokemuksia – onnistuneita ja epäonnistuneita
  • Opettajien omia kokemuksia
  • Kompastuskiviä ja ratkaisuja
  • Miten luodaan läsnäoloa ja vuorovaikutusta netin välityksellä?
  • Arvostelu verkkokursseilla
  • Sama (ks. yllä)
  • Millaisia fiiliksiä luennoimasi tai muiden opettamat ovat opiskelijoissa herättäneet?
  • Opiskelijoiden näkökulma: onko kaikki verkko-opetus ok?
  • Oppimiskokemuksia ja elämyksiä verkoissa
  • Opetuksen uutuuksia
  • Linkkivinkkejä tutkimustuloksista tms.
  • Välinevinkkejä
  • Oman alan tapahtumia ja huomioita ihan oikeassa elämässä
  • Kurssiin liittyviä ajankohtaisia asioita

Osaa ylläolevista aiheista pyöritellään ja sivutaan samalla, kun tehdään kurssin tehtäviä.

Nämä toiveet ovat nyt vapaasti otettavissa myös blogikirjoituksien muodossa työn alle 🙂

Posted by Minna Vänskä

Verkkojen virittäjä ja verkkokalastaja Vipu-tiimistä
Uncategorized - Leave a comment

Yksi puuttuva palanen

Jouduin flunssan vuoksi olemaan poissa lähipäivästä, joten sain tehtäväkseni perehtyä siellä käsiteltyihin asioihin itsenäisesti, kirjoittaa niistä  merkinnän tänne blogiin ja sitten vielä hakeutua pienryhmään.

Ensimmäinen tehtävä olikin vaativa, sillä tietoja löytyi Optimasta ja blogista, hieman hajanaisesti ja matkan varrella täydentyen. Aloitin tekemällä yhden koostedokumentin, johon kirjasin tehtävänannon sekä löytämääni aiheisiin liittyvää tietoa.

Blogin perusteella  vaikutti siltä tutustuminen, temppurata (paitsi omakuva, iik!) oli järjestettyä hauskasti. Webbichattiahän jo harjoiteltiin acp-sessiossa. Oli ilmeisesti tehty google-hakuja omalla nimellä, niitä olen kyllä ajoittain tehnyt, mutta taas kerran oli hyvä tarkistaa mitä löytyy:  ja nyt juuri näkyy g+ kommentit nousevan kärkeen, samaten kontakti-infotiedot (linkedInissä en muista kyllä vuosiin käyneeni), sekä aika yllättäin yksi TE:n kommentti vuodelta 2005! Minkäs noille voit (paitsi ainakin täytyy muista g+:ssa joko olla kirjoittamatta mitään tai ainakin rajata jutut vain pienelle piirille).

Pienryhmiintymiseen ilmeisesti ei ollut tapaamisessa jäänyt paljon aikaa, sehän kuulostaakin siltä mitä eniten jäi paitsi. Sain onneksi myöhemmin meilitse ohjeet hakeutua ryhmään “Kolmoset” ja välinetutustuminenkin määräättin samantien yammeriksi. Aineistotehtävä ei vielä valjennut minulle yhtään, eli siis jatketaanko jo wikissä aloitettua _jonkin_ aineiston hakemista oman kurssin “verkko-opppimisaineiston” laatimiseksi vai mitä? Ja se on aloitettu pohtimalla aineistoille asetettavia kriteereitä? Eikö ensin pitäisi kuitenkin pohtia sitä, mikä (konkreettinen tai kurssin aikana kehiteltävä) ja millainen tarve kelläkin on? Halutaanko esim. kehittää jotakin jo olemassa olevaa kurssia tai osaa siitä verkko-opetukseen soveltuvaksi VAI yleenäs pohtia sitä miten voisi tehostaa verkko-oppimista VAi yleensä verkossa jo olemassa olevan materiaalin hyödyntämistä missä tahansa opetustilanteessa /osana materiaalia? (HUOM: tähän aineistotehtävään on sitten näiden ensikirjausten tullutkin lisätietoja.)
Kollegahaastattelutkaan ei ihan auenneet, onko tarkoitus haastatella muita kurssilaisia vai omia (jo tuttuja) kollegoita vai etsiä uusia, yliopistosta tai ulkopuolelta? ‘Aha, ohjeessa luki että mitä _aallossa_ on tehty. Entäs jos tietäisi jonkun ei-aaltolaisen jolta voisi kysellä vinkkejä, kelpaisiko “kollegaksi” tässä tehtävässä?

Tuo “väritystehtävä” taisi sitten olla se valitun välineen hyödyntämisen ideointi kurssilla käytettäväksi ja sen raportointi portfolioon. Lopuksi vielä jäin ihmettelemään mitä tarkoitti “ohjauksen analyysi-tehtävää ei ehditty käsitellä laisinkaan” ?  Tämä taitaa liittyä Optimassa mainittuun ohjaussuunnitelman rikastamiseen – paljon hienoja sanoja, sisältää ilmeisesti itse ja ohjaajan kanssa yhdessä tehtävää reflektointia.

Summa summarum: vaikka omasta mielestäni olen ihan ässä etsimään ja löytämään tietoja verkossa, ja kaikkein mieluiten hoitaisin kaikki hommat verkossa (mahdollisuuksien mukaan vielä kotisohvalta kotiverkkareissa), tämä tehtävä osoitti, että varmaan kuitenkin helpompaa olisi päästä paikan päälle ja ihmettelemään näitä asioita yhdessä muiden kanssa. Seuraavaa lähipäivää ei toivottavasti tarvitse jättää väliin!

Posted by Merja

Uncategorized - 1 Comment